Hogyan ne..?

Gyógyteák idegességre (is)

2019. január 23. - Zoggy

Sok mindenki számára nem adatott meg természetesen az a képesség, hogy uralkodni tudjon érzelmei és vérmérséklete felett, és sokunkban munkálkodnak erős hajlamok a nyugtalanságra, feszültségre, idegességre, vagy akár a napi szinten fennálló folyamatos szorongásra.
Többféle oka lehet ezen tulajdonságok felülkerekedésének, de megfelelő tudás hiányában erre most nem térnék ki, csak a saját helyzetemet, és az arra alkalmazott megoldásokat ismertetném.

Emlékszem, hogy már gyerekként is folyton problémáztam és feszengtem, és már-már beteges módon féltem a kritikától és leszidástól. Persze ez nem akadályozott meg attól, hogy olyan dolgokat kövessek el amik ilyen helyzetekbe sodortak volna, mert egy másik belső késztetés folyamatosan vitt a csintalanságok és helytelen viselkedés felé. Ezzel a két tulajdonsággal egy csodás ellentét alakult ki, a két oldal folyamatos harcot vívva egymással, épp a pillanatnyi hangulattól függően ami végül egy olyan feszültségben tetőzött, amely további fóbiák bevonásával az évek során szorongássá változott, és végül egy számos oldalról teljesen ellentétes személyiség képében teljesedett ki.
Később ezt tovább tetéztem azzal, hogy irreális elvárásokat támasztottam magammal és a külvilággal szemben is, majd amikor - mostanra már érthető módon - ezek nem következtek be, mérhetetlenül mérges és ideges lettem, leginkább a tehetetlenségtől és a folyamatosan jelen levő beteljesületlenség érzésétől.
Számos oka volt annak, hogy kamaszkoromra, olyan torz lelki világgal és hozzáállással rendelkeztem mint amilyen volt, csak hogy néhányat említsek az alapvető személyiségi elemek közül mint 0 kitartás, kifejezett tehetség hiánya, lustaság, irigység, kishitűség és még sorolhatnám... A külső negatív hatások sem kifejezetten kedveztek, az egyébként sok más helyen is jelen levő családi feszültség és szülők nem megfelelő kapcsolata és ennek a gyerekekre kivetülő hatása valamiért nagyon rosszul érintette betegesen túlérzékeny létformámat. A folyamatos feszengés és szociális fóbia (amit máskor majd bővebbek kifejtek) következtében olyan ideges természetem lett, hogy környezetemen kívül még magamat is napi szinten az őrületbe kergettem vele.

gabriel-matula-300398-unsplash.jpg


Ekkor fedeztem fel először az alkohol, majd a nyugtatók pillanatnyi jótékony hatásait, ami jó pár évre belehúzott egy vesszőfutásba és mélységekbe, majd egy erős depresszióba ahonnan csak pár évvel ezelőtt állt módomban kiszakadni. Habár a gyógyszereknek voltak jótékony hatásai, végtére minden esetben a mellékhatásként jelentkező még erőteljesebb nyugtalanság és idegesség az ami maradt belőlük, ezért nagyon nehezen de sikerült véglegesen búcsút inteni nekik.
Viszont ettől még az addig fennálló állapotok nem múltak el, így próbáltam egy kicsit természetesebb és kevésbé romboló megoldást találni a kérdésre, amely a gondolkozásmód váltáson kívül fizikailag is segít megküzdeni belső frusztrációimmal, és sokféle módszert kipróbáltam az edzésektől, a mindenféle csodakészítményekig, de rá kellett jönnöm, hogy ezek közül túl mély nyomot bennem egy sem hagy.
Ekkor keveredtem be a gyógynövények érdekes és magával ragadó világába.

A legfontosabb volt számomra első sorban az alvásproblémák leküzdése, mert sokszor már olyan szinten elharapózott a kérdés, hogy 2-3 órákat tudtam csak aludni, és a lidérces alvás paralízisen kívül pánikroham közeli állapotokba kerültem akkor amikor elalvásra került a sor. A második a folyamatosan fennálló idegesség és nyugtalanság, majd a mindezekből következő depresszió kikúrálása volt a cél, amelyekre az alább felsorolt gyógynövények váltak a hasznomra.

 

Citromfű

Képtalálat a következőre: „citromfű”

Az alfa és omega, az ami nélkül képtelen lennék hátralévő életemben létezni. Mikor legelőször felmerült a gyógynövény kérdés az elsők között volt amit találtam, de akkoriban még nem éreztem kifejezett hatását. Komolyabban csak 1-2 évvel ezelőtt kezdtem fogyasztani amikor kiderült, hogy a gyomorsavammal is gondok vannak. Többféle gyógyszert és módszert is kipróbáltam amik nem sokat használtak, sőt az egyik vénnyel kapható típus olyan mellékhatásokat hozott elő, amelyek tízszeresen felülmúlták az alapproblémát. Ekkor találtam rá a már korábbról ismert citromfűre, melynek rengeteg gyógyhatása ismert, így több legyet üthettem egy csapásra. Azóta paradicsomot eszek paradicsomszósszal, és egyetlen csersav tartalmú étel sem okoz gondot, pedig már olyan fázisában tartott a betegség, hogy az egész mellkasom fájt a túl sok visszakerülő savtól.

Mire jó?
- Idegerősítő, nyugtató
- Alváspanaszok enyhítése
- Emésztésjavító, puffadásgátló
- Izzasztó
- Pajzsmirigy működést szabályzó
- Idegi menstruációs panaszok enyhítése (magyarul a hisztis havibaj ellenszere)
- Ideges eredetű gyomorsav túltengés, reflux enyhítése
- Ajakherpesz elmulasztása, a kiváltó vírus kialakulásának csökkentése
- Vízhajtó

Mellékhatás, negatívum:
Túlságosan sok nincs neki, eleinte vízhajtó képessége miatt meggyűlhet a wc-re járással a gondunk, főleg ha este elalvás előtt fogyasztjuk, de magamon úgy vettem észre, hogy hozzá lehet szokni, már egyáltalán nem kelek fel arra, hogy pisilni mászkáljak ki. Viszont arra érdemes figyelni, hogy sok folyadékot igyunk használatakor a pótlás érdekében.
Terhesek számára nem ajánlott, a menstruáció lefolyásának gyorsítása miatt fennáll a vetélés veszélye.

 

Linkek, infók, forrás:
https://gyorgytea.hu/gyorgyteak/egyedi-teak/citromfu-tea
https://www.hazipatika.com/eletmod/termeszetes_gyogymodok/cikkek/mire_jo_a_citromfu/20140415112144?autorefreshed=1
https://www.provitamin.hu/magazin/termeszetes-segitseg-gyomoreges-reflux-ellen-a387.html  
https://kapszulacenter.hu/a-citromfu-tea-hatasa
 

 

Orbáncfű

wort-223078_640.jpg

Sokáig féltem az orbáncfű használatától mint elvakult fogamzásgátló tabletta élharcos, mivel csökkenti annak hatását, és józan parasztésszel felfogtam, hogy egy becsúszott gyerkőc több idegeskedést okoz, mint amennyit kiölhetne a gyógyfű, de amióta elhagytam a hormonos megelőzést, megtapasztalhattam jótékony hatásait. Nagyon erőteljes antidepresszáns hatóanyaga miatt szinte minden természetes nyugtató készítmény alkotóeleme, és a citromfűhöz hasonlóan rengeteg pozitív tulajdonsággal bír. 
Az pedig, hogy mennyire hasonlatos az elnevezése drága Führerünkével senkit ne tántorítson vissza a használatától.

Mire jó?
- Depresszió ellen
- Hangulatjavító, stresszoldó
- Immunerősítő, vírusölő
- Alkohol, és nikotinfüggőség leküzdésében nyújt segítséget
- Emésztésjavító, savcsökkentő
- Epehajtó, vízhajtó
- Görcsoldó - és egyéb menstruációs tünetek tompításában is segít
- Változókori hangulatingadozások ellen

Mellékhatás, negatívum:
Csökkenti a fogamzásgátlók, antidepresszánsok, egyes véralvadásgátlók hatását, és egy weboldal szerint egyes nátha elleni készítményekkel is ezért aki ezek közül bármelyiket szedi nézzen tüzetesen utána a felhasználhatóságának.
Terhesek számára szintén nem adható.
Elég erős kesernyés íze van, ezért túlságosan tömény teát nem ajánlatos főzni belőle, mindenképp ajánlom más füvekkel való párosítását, leginkább citromfűvel alkot jó párost
Csak kúraszerűen ajánlott alkalmazni
Fényérzékenységet okoz

Linkek, infók, forrás:
https://gyorgytea.hu/gyorgyteak/egyedi-teak/orbancfu-hypericum-perforatum
https://www.hazipatika.com/eletmod/termeszetes_gyogymodok/cikkek/orbancfu_kisimit_ideget_es_rancot/20151015194544
http://www.egeszsegkalauz.hu/gyogymodok/gyogynovenyek/orbancfu-gyogyir-idegesseg-depresszio-stressz-ellen/jp91n10

Hogy egy kis aktualitást fűzzek ehhez a részhez, a cikk megírásakor épp az ajánlatos szünetet tartottam az orbáncfű használatában, és jól bizonyítja immunerősítő hatását az, hogy szinte azonnal megfáztam, pedig amióta a többivel együtt komolyabban fogyasztom (kb 1 éve) eddig egy-egy gyorsan múló reggeli torokfájáson kívül - amit akut feledékenységemnek és az abból következő nyitott ablaknak köszönhettem - semmi betegségben vagy huzamosabb rosszullétben nem volt részem. Persze simán benne van a pakliban, hogy tök véletlen egybeesés, mivel ezen kívül épp vitaminváltás közbe vagyok, de eddig akárhányszor úgy éreztem, hogy elindultam egy betegség felé, az elfogyasztott teakeverékem után gyorsan az enyészeté váltak a tünetek.

 

Macskagyökér

valeriana-officinalis-848672_640.jpg

Divatos manapság, szinte az összes természetes alvást elősegítő bogyó alapeleme, ezen kívül a legerősebb növényi nyugtatóként tartják számon.
Legelőször tabletta formájában találkoztam vele, mikor a gyógyszer minősítésű nyugtatóról próbálkoztam leszokni,  és természetesen annak a hatását nem közelíti meg, de ennek leginkább az az oka, hogy nem tompítja a központi idegrendszert. Mivel akkoriban én igenis igényeltem, hogy tompák legyenek az idegeim, eleinte nem gondoltam, hogy bármi haszna lenne, de később gyógyteaként lefőzve sokkal hatásosabbnak találtam, a többi itt felsorolt növénnyel együtt (kivéve biloba) nagyon kellemes nyugtató-altató keveréket alkot, ami valóban segít lelazulni. Tablettaként csak akkor érzékeltem hatását ha az előírtnál többet vettem be belőle (amit amúgy nem kéne..) viszont cserébe másnap reggel fokozott ingerlékenységgel és idegességgel fizettem érte, amivel pont a lényegét veszíti el,  és nagyon hasonlít ez a tulajdonsága a hagyományos nyugtatókéra, ezért nem ajánlanám és a jövőben nem is tervezek élni vele. 

Mire jó?
- Nyugtató, stresszoldó
- Idegesség, erős szívdobogás ellen
- Álmatlanság ellen
- Enyhíti a migrénes fejfájást
- Ideges eredetű magas vérnyomás, illetve gyomorbántalmak ellen
- Izzasztó, vizelethajtó

Mellékhatás, negatívum:
Nem szabad sem nagy mennyiségben, sem túl sokáig fogyasztani, mindenképp csak kúraszerűen, mert egyrészt könnyen hozzászokik a szervezet, másrészt nagy mennyiségben nyugtalanság, idegesség a mellékhatása.
Egyéb mellékhatások: émelygés, fejfájás, látóideg gyengülés, valamint hátráltatja a megfelelő emésztést.
Kellemetlen, kesernyés ízű.
Terhesek számára nem ajánlott.

Linkek, infók, forrás:
https://www.hazipatika.com/taplalkozas/gyogynovenyek/cikkek/termeszetes_nyugtato_a_macskagyoker/20030825105422?autorefreshed=1
https://gyorgytea.hu/gyogynovenyek-betegsegekre/macskagyoker-valeriana-officinalis

 

Komlótoboz

hop-cones-3634806_640.jpg

Azon kívül, hogy a komlót a legtöbben az emberiség egyik legjobb találmányához a sörhöz kötik, növényének tobozát egyéb célokra is fel lehet használni mint a lerészegedés. Bevallom én csak kiegészítőként használom a többi növényem mellé ezért önmagában még nem is próbáltam, de a keverékemben úgy gondolom remekül szuperál.

Mire jó?
- Idegnyugtató, enyhe altató hatású
- Feszültség- és szorongásoldó
- Nyugtalanság ellen
- Ösztrogéntartalma segíti a tejelválasztást, a menstruációt, és enyhíti változókor tüneteit
- Étvágygerjesztő

Mellékhatás, negatívum:
Toboza bőrirritációt okozhat.
Nem ajánlott koncentrációt és szellemi tevékenységet igénylő feladatok előtt használni.
Depresszió ellen nem segít, sőt felerősítheti tüneteit, ezért ha már itt tartunk ne éljünk vele.
Fokozza a nyugtatók, alkohol hatását.

Linkek, infók, forrás:
http://www.egeszsegkalauz.hu/gyogymodok/gyogynovenyek/gyogynovenyek-a-komlo-gyogyhatasai/r7b07ex
http://nutrilab.hu/tag/komlotoboz
http://pharmaonline.hu/cikk/gyogynovenyek_a_szorongas_es_alvaszavarok_kezeleseben

 

Kamilla

chamomile-2439102_640.jpg

Szerintem nincs ember aki ne ismerné a jó öreg kamillát, és biztos vagyok benne, hogy mindannyian hajoltunk a gőzölgő főzete fölé megfázáskor gyerekkorunkban, ám azzal már kevesebben vannak tisztában, hogy ez csak az egyik felhasználási módja ennek a sokoldalú növénynek. Azon kívül, hogy az íze is talán a legkellemesebb az összes itt említett tea közül, már több helyen olvastam, hogy nyugtató hatása is kiemelkedő, ezért beinvitáltam keverékeim közé.

Mire jó?
Mire nem?
- Tisztítja a légutakat, megfázás ellen
- Gyulladáscsökkentő, ízületi gyulladásokra is jó
- Görcsoldó, szélhajtó
- Idegnyugtató
- Gyomor-, bélrendszeri és epepanaszok ellen
- Arc és hajápolásra
- Emésztésserkentő
- Fekélyek, nőgyógyászati gondok ellen
- Immunrendszer serkentő
- Vágásokat, zúzódásokat, égési sebeket nyugtat
És még ezeken kívül egy tonna másra is jó még, de azokat már nem részletezném, a linkekből kiolvasható

Mellékhatás, negatívum:
Nagy mennyiségben hányingert, hányást okoz.
Parlagfű allergiásoknak nem ajánlott.
Nem feltétlen negatívum, de korábban kötőhártya gyulladásra használták, azonban erre a gyógynövényboltban kapható verzió nem megfelelő, allergizáló elemeket tartalmazhat

Linkek, infók, forrás:
http://www.egeszsegtukor.hu/gyogynoveny-lexikon/kamilla.html
https://www.hazipatika.com/eletmod/termeszetes_gyogymodok/cikkek/kamilla_a_legismertebb_gyogynoveny_hatasai/20161018111241
https://gyorgytea.hu/gyogynovenyek-betegsegekre/kamilla-matricaria-chamomilla
https://citygreen.hu/az-orvosi-szekfu-kamilla-matricaria-chamomilla-gondozasa-szaporitasa-gyogyhatasai/

 

Golgotavirág

flower-3726433_640.jpg

A kamillához és komlótobozhoz hasonlóan szintén már a sokadik helyen olvastam a nevét a nyugtató hatású gyógynövények sorában, ezért kiegészítettem a gyűjteményemet vele, önmagában még nem használtam.

Mire jó?
- Görcsoldó, fájdalomcsillapító
- Nyugtató
- Depresszió ellen
- Segít csökkenteni a szorongást és stresszt
- Álmatlanság ellen
- Emésztésserkentő
- Nőgyógyászati problémák ellen

Mellékhatás, negatívum:
Az előírt mennyiségnél nem szabad többet alkalmazni erős nyugtató hatása miatt.
Van egy típusa a kék golgotavirág, ami mérget, cianidot tartalmaz, ezért elővigyázatosan kell vásárolnunk, nehogy véletlenül olyan nyugodtak legyünk tőle, hogy többet meg sem kell mozdulnunk az életben.

Linkek, infók, forrás:
http://www.egeszsegtukor.hu/gyogynoveny-lexikon/golgotavirag.html
https://www.hazipatika.com/taplalkozas/gyogynovenyek/cikkek/mire_jo_a_golgotavirag/20160916120255

 

Gingko Biloba

Képtalálat a következőre: „ginkgo biloba”

Az egyetlen olyan gyógynövény a felsorolásban, ami nem nyugtatást szolgálja habár stresszoldó hatása is elismert.
Sosem gondoltam magam egy szuper intelligens és okos lénynek, habár amíg az agybajaim előtt bele nem kerültem az útvesztőbe egész jó tanuló voltam, de azt leginkább az unalomnak tudtam be, és annak, hogy egyéb dolgom és elképzelésem nem volt, mint hogy teljesítsek az iskolában elvártaknak. Nem tudom, hogy teljes mértékben az okozta-e, mert mindig is problémáim voltak a figyelem összpontosításával, de ha valaki olyan mennyiségű és olyan szörnyű minőségű boroskólát fogyaszt el, mint amit én tettem 16 éves koromban az erőteljesen elgondolkozik azon, hogy vajon a még teljesen ki nem fejlődött agysejtjei miként reagálnak erre a behatásra. Ezen a habitusomon a későbbiekben sem sikerült változtatnom, ahogy már írtam csak kiegészítettem a szintén tompító gyógyszerek "jótékony" hatásával, így 20-as éveimre azt vettem észre, hogy igen erősen gondot okoz a másoknak alapvetőnek tűnő elemek megjegyzése, vagy az, hogy ne hagyjam a telefonomat a kamrában, majd töltsem a rákövetkező 30 percet azzal, hogy megpróbálom kideríteni, vajon hol lehet. Mikor már olyan intenzívek voltak ezek a tünetek, hogy a munkámat se tudtam megfelelően elvégezni éreztem, hogy valami boost kell,  ekkor találtam rá a gingko biloba jótékony hatásaira. Vizsgaidőszakban és érettséginél már korábban is próbáltam a Memolife vitamint, amit úgy vettem észre hatásosnak bizonyult, de mélyebben utánaolvasva a témának rájöttem, hogy felesleges márkás kapszulákat vásárolni, bőven elég megtalálni azok fő alkotóelemét.

Mire jó?
- Keringésjavító, az agyi véráramlást és oxigénellátását fokozza
- Idegsejtek működését segíti
- Memóriajavító
- Fokozza a teljesítő, koncentráló, tanulókészséget
- Értágító, gátolja a vérrögök kialakulását
- Stresszoldó
- Lassítja a demenciát

Linkek, infók, forrás:
https://www.hazipatika.com/eletmod/termeszetes_gyogymodok/cikkek/ginkgo_biloba_ertagito_keringesjavito_stresszoldo/20150929114657
http://ginkobiloba.hu/
https://www.gyogynovenysziget.hu/ginkgo-biloba

Mellékhatás, negatívum:
Hígítja a vért, ezáltal megnehezíti a véralvadást, ezért vérhígító készítményekkel együtt nem szabad szedni, illetve javasolt ezt is kúraszerűen alkalmazni. Ugyanezen okok miatt műtéti beavatkozások előtt érdemes felfüggeszteni a szedését.

 

Még...

A felsoroltakon kívül amit rendszeresen használok, még több gyógyteával találkoztam utánaolvasásom során amelyek szintén jól működnek nyugtatóként, oldják az idegességet és feszültséget. Ezek kipróbálása még nálam is tervben van a jövőben, bár már most is úgy néz ki a szekrényem mint egy marihuána termesztőnek...

- Bazsalikom
- Levendula
- Majoránna
- Rozmaring
- Ribizlievél
- Galagonya
- Hársfa
- Ánizs

Felhasználásuk:

Mostanra már csak a tasakban kapható füvet veszem nem a filteres kiszerelést, mert így egy fokkal környezetkímélőbb mint a filteres verzió. A gyógyteák legnagyobb ellensége a fém (hogy miért azt még nem sikerült kiderítenem, de ha nem hát nem) ezért nem volt egyszerű kisilabizálni, hogy anélkül miként lehet átszűrni az esetenként porszemekre morzsolódó növényeket. Eleinte egy nem használt (vagy maximum egyszer-kétszer, ki emlékszik rá..) harisnya zokniba tettem a füveket és abban ázott, de nem voltam benne biztos, hogy ez a legjobb megoldás, főleg, hogy ki tudja a forró víz hatására milyen reakciók zajlanak le a műanyaggal, így legtöbbször megvárom hogy leülepedjen a teáskanna aljára, és csak az utolsó köröknél használom a harisnyás megoldást ahogy a csészébe áttöltöm a kanna tartalmát. Mindezt egyébként egy műanyag kisebb szűrővel ellátott kannában művelem, ami persze nem sokat ér, simán átvergődnek rajta a kisebb szemek, de attól sem lesz semmi bajunk, ha egy kettőt magunkévá teszünk.
Szóval a teákból általában 1 csapott evőkanálnyit kell beáztatni egy csésze, kb 2,5 dl vízzel, de én már általában nem szarozok a mennyiségekkel, érzésre szoktam összekeverni többfélét, és az egészet egy nagy kannában áztatom, nagyjából megsaccolva a mennyiségeket.
Egy dologra kell figyelni a keveréskor, hogy hasonszőrű teákat mixeljünk csak egybe, azaz egyértelműen pl egy serkentő és lazító ne kerüljön egymás mellé. Ez persze itt nem áll fent mivel szinte mind ugyanazt a célt szolgálják, (kivéve biloba) szóval bátran csinálok különféle koktélokat, attól függően épp mit kapok a boltban, és mi van itthon.
Miután felöntöttük a vízzel 10-15 percet kell lefedve állni hagyni, majd a felhasználás módjától függően elfogyasztani. (Ezek a linkekben részletesen ki vannak fejtve).
Legtöbbször azt javasolják hogy forrón fogyasszuk, de ha nem öltünk ki minden érzékelő receptort a szánkból ez nem mindig megoldható, főleg egy sietős reggelen ezért én esetenként nem átallom kihűlve is inni, úgy vettem észre, így is érzékelhető a hatás.

A bejegyzés trackback címe:

https://hownottobe.blog.hu/api/trackback/id/tr9614560418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása